Wednesday, June 10, 2015

Siwa , mutiara di padang pasir. Bahagian 1.

Alhamdulillah, nikmat cuti semester lepas ada pengajaran yang ingin dikenang. Memori yang akan tersimpan kemas bila meninggalkan bumi Mesir suatu masa kelak.

________________________________________________________________________________

SIWA: MUTIARA DI PADANG PASIR

Cuti semester kali itu, dia tinggal di Mesir sahaja, tika ramai sahabat lain pulang bertemu ahli keluarga di Malaysia, atau melancong ke negara-negara di seluruh pelusuk dunia. Hajatnya moga berpeluang meluang masa di mana-mana negeri di tanah Nabi Musa dan Firaun itu. Alhamdulillah, Allah beri kesempatan untuk dia dan sahabat-sahabatnya menjadi tetamu Siwa dan Matrouh. Dan dia terkenang kisah di Siwa.

Perjalanan ke Siwa sungguh lama, dari bumi Iskandariah, lebih kurang 300 km perlu ditempuhi untuk tiba di Matrouh dan tambah 300 km lagi ke Siwa. Tidak seperti perjalanan yang biasa dia tempuhi pulang ke kampung di Malaysia yang dipenuhi hutan rimba yang hijau, kali ini  hanya disajikan padang pasir yang sejauh mata memandang dan langit biru yang tidak berawan.



Tiba di sana, mereka check-in hotel. Yang biasa-biasa sahaja, berpadanan dengan keadaan masyarakat Siwa yang sederhana. Dan petang itu, mereka ke padang pasir. :)

Sebelum ini dia hanya pernah melihat padang pasir di kaca televisyen, lagi kerap didengar melalui kisah sirah para nabi atau bayangan yang selalu hadir bila berkata tentang penempatan masyarakat Arab. Sekali dengar, tiada yang menarik, cuma pasir yang tak bertepi, tak tahu mula dan akhir, hanya tanah yang sekejap rata dan sekejap berbukit. Tiada air. Dan panas. Lalu kali ini, mereke mengembara ke padang pasir itu. Hingga akhirnya dia kagum sendiri bagaimana pemandu jip mereka boleh mengingati laluan mereka, tanpa papan tanda. Dan dia muhasabah lagi, kesusahan para sahabat dulu yang merentasi padang pasir, berhijrah dan berperang menegakkan Islam.




Seketika, mereka berhenti. Saat kaki dijejak, pemandangan dihampar, Subhanallah, Pemandangan itu indah sekali. Bibirnya bertasbih, memuji ciptaan Allah yang sungguh sempurna, hingga padang tandus itu ada keunikannya sendiri. Dan dia duduk merenung, merasai hembusan angin panas menampar pipi membawa pasir halus bersama.


Mereka teruskan lagi perjalanan. Dia masih tidak puas memandang padang pasir itu. Entah, dia rasa damai. Seolah dia hilang dalam dunia baru, yang jauh dari segala keasyikan dan kegilaan dunia yang tidak akan pernah puas. Yang menghukum manusia dengan undang-undang sendiri, meninggalkan aturan Allah Yang Maha Esa. Tempat itu seolah membuat dia rasa dia jauh dari semua itu.

Dan di tengah pandangan yang seolah sama, tiada bezanya itu, mereka bertemu dengan sumber air. Oasis. Allah, sejuk sungguh mata memandang. Siapa pernah sangka, ada air dingin dikelilingi tumbuhan yang hidup di tanah gersang itu. Subhanallah, dia terpana lagi. Hatinya ingin mendekat, ingin merasa sendiri keindahan mata air itu. Menurut tukang cerita, padang pasir itu merupakan kawasan lautan yang mengering, hingga meninggalkan beberapa kawasan mata air, yang menjadi oasis.



Dan mereka bergerak lagi ke oasis yang seterusnya. Kalau di perhentian yang pertama tadi, air dingin, kali ini sumber matanya suam. Allahu akbar. Dan mereka melihat pemandangan yang mengkagumkan lagi. Bersumberkan mata air tersebut, pak cik pemandu tadi mengambil wuduk, menunaikan kewajipan solat asar kepada Pencipta langit dan bumi. Betapa mereka memahami kepentingan syariat tersebut, hingga mampu ditunaikan tanpa mencipta seribu alasan. Sungguh Islam agama yang mudah.




Mereka bergerak lagi, mencari tempat lalu mereka berhenti, berhibur dengan permainan yang dipanggil sebagai 'sandboarding'. Meluncur di atas papan menuju ke bawah bukit yang separa landai. Sungguh, hati berdebar tatkala melaju ke bawah. Dan pastinya mendaki ke atas lagi sukar, memenatkan. Cukup dua tiga kali mencuba, mereka berhenti. Lalu, sibuk merakam memori, bersantai di atas kain alas, disajikan minuman teh pudina yang cukup digemari masyarakat tempatan sambil menikmati suasana, menunggu matahari terbenam. Sungguh, tenang sekali hati ini.



Tika itu dia dan rakan-rakannya di sana, bertadabbur alam, tak banyak kata diucap, masing-masing tenang melayan perasaan sendiri. Dia lebih-lebih lagi. Mencuba untuk mencoret saat ini sebagai ganti kesibukan yang bakal dihadapi kelak. Benar, amanah yang perlu ditunaikan kepada masyarakat bukan ringan.





Banyak lagi yang ingin diluahkan, mungkin di lain waktu. Namun, yang dikagumi oleh masyarakat Siwa, yang kebanyakan dari keturunan Barbar, sementelah pula Siwa bersepadan dengan Libya adalah masyarakat di sini sopan sekali. Tidak seperti kebanyakan orang Arab yang ditemui di Iskandariah. Lelakinya menjaga adab, hatta dengan wanita asing yang datang melancong. Kaum wanitanya langsung tidak kelihatan, yang sempat kami ketemu dua hari di Siwa hanyalah mereka yang dikelebung dengan kain yang menutupi seluruh badan. Mata pun tidak terpandang. Pakaian mereka sama, hingga tidak dapat dibeza antara satu dengan yang lain. Ku kira perempuan yang kulihat hanyalah mereka di bawah umur 15. Betapa maruah dan kehormatan seorang wanita itu sangat terjaga.

Siwa, tempat yang seperti tiada apa itu, banyak yang boleh diambil jadi pengajaran. Semoga Allah memelihara tempat ini.







No comments:

Post a Comment