Wednesday, June 17, 2015

Al-Insan 'Abdul Ihsan

Alhamdulillah. Perasaan yang bercampur baur hari ini.

Dia pulang dari kelas hari ini, lewat sikit dari biasa setelah selesai menghadiri Student Competition yang dianjurkan pihak universiti, di mana peserta menbentangkan research atau article review masing-masing. Tidak seperti biasa, dia perlu singgah dulu ke bank, ke pasar sebelum sampai ke rumah.

Cuaca yang panas terik sungguh membuatkan dia rasa panas. Solat zohor masih belum ditunaikan. Entah apa yang dia fikir, hatinya tidak tenang. Malam ini umat Islam seluruh dunia akan bertarawih, dan memulakan kewajipan berpuasa esok hari. Tapi, dia tidak bersedia. Seakan pelajar yang masih belum lulus untuk masuk madrasah Ramadan.

Kakinya menapak ke bank. Perlu mengeluarkan duit rakan serumahnya dan simpanan sendiri pun sebenarnya sudah berkurang. Dan untuk dirinya, dia perlu mengambil nombor giliran, menunggu dan mengeluarkan dari kaunter. Dan mesin mengambil nombor giliran rosak. Dan pelanggannya ramai. Dia beristigfar.

Hatinya memujuk untuk bersabar. Mungkin ujian peluang menambah pahala. Sementara duduk di bangku, dia mengalunkan ayat-ayat Quran, rendah suaranya di tengah-tengah kesibukan di bank itu. Hampir setengah jam menunggu, pegawai bank bertanyakan dirinya. Sambil menyemak, dia tahu nombor gilirannya belum tiba. Lalu, pegawai bank di hadapan kaunter tu mempercepatkan nombor giliran. Dirinya dipanggil. Dia menapak.

"I'm very sorry because you have to wait too long," Awal bicaranya, buat dia rasa terpujuk. Seolah ada yang memahami betapa seksa dia menunggu di situ. Sambil menyelesaikan urusannya, pegawai bank tersebut ramah bertanya, Bertanyakan namanya. Memang menjadi kebiasaaan masyarakat Mesir yang ingin tahu maksud nama seseorang, dan kenapa nama lebih dari satu. Ada pula nama keluarga di pangkalnya.

Dia senang begitu. Pegawai itu ramah sekali. Dan menjadi kebiasaan juga ucapan "Kullu am wa antum bikhair" ditujukan padanya. Ucapan menyambut Ramadan dan doa semoga tahun yang mendatang kebaikan di dalamnya.

Dia menapak lagi. Mencari haluan kedai menjual ayam. Petang itu gilirannya untuk memasak. Sampai di depan kedai, dia mengeluh. Ramai sungguh mak cik-mak cik sedang menunggu giliran. Nampaknya dia perlu menunggu lagi. Perlahan, kakinya melangkah, mencari ruang antara reban ayam dan kesesakan manusia.

Sangkaannya meleset lagi. Dari jauh, dia disapa. "Malizi, kamu mahu apa?" pak cik itu menjerit memanggilnya, menyedari budak malaysia dalam kedainya. Lalu, disuruh pekerjanya melayan apa yang dia mahu. Dengan cepat, urusannya selesai. Dia rasa dihargai, layanannya baik sekali.

Kalau direnung semula, kisah di atas mungkin tiada nilainya. Sekadar kebaikan orang yang biasa-biasa dijumpai di tengah jalanan.

Namun, untuk hati yang kosong, dirinya rasa suka.

Benarlah kata orang, layanlah sesiapa yang kamu temui dengan baik kerana kita tidak tahu apa perkara yang sedang dihadapinya.

Benar jugalah kata pepatah, Al-Insan Abdul Ihsan. Manusia itu hamba kebaikan.

Sungguh dia malu. Dalam banyak dia berdosa, Allah masih kirimkan insan yang berbudi perkerti.

Marilah kita berbuat baik dengan sesiapa yang kita temui.

Ramadan Kareem. Allahu Akram. :)

No comments:

Post a Comment