Tuesday, June 9, 2015

Aku ingin menulis lagi

Alhamdulillah, atas nikmatNya yang tidak terhingga.

"Saya suka menulis. Tapi, dah lama saya campak jauh-jauh".
" Saya harap saya dapat menulis seperti itu lagi, seperti suatu masa dahulu"

_________________________________________________________________________

Matahari memancar terik. Bahang musim panas makin terasa. Bulan 6 baru menjengah, namun azan subuh sudah berkumandang seawal jam 3.12 pagi. Ramadan bakal tiba 10 hari lagi. Fikirannya kacau. Masa semakin suntuk. Semester terakhir di Ardul Kinanah, dia tahu masanya tidak banyak. Ingin dicekup segala mutiara yang terdampar di dasar laut itu, hingga kadang kala dia lemas sendiri. Lemas menyelam seorang diri di dasar yang kelam itu.

Hari itu dia pulang awal, kelas tamat jam 12. Setelah 2 jam berdiri di dalam ward ICU, dia hanya ingin berehat di rumah. Ward Round di Unit ICU bahagian Post Cardiac Arrest buat dia insaf sendiri. Hidup sememangnya sukar. Bagi pesakit mahupun pegawai perubatan sendiri. Seketika dia bermonolog, bagaimana dia di masa depannya. Doanya dia mampu menjadi doktor yang mampu menyumbang untuk ummah. Tika masyarakat sekarang tidak lagi percaya kata-kata seorang doktor. Lagi mudah berhujah dengan fakta yang diperolehi dari carian enjin Google dan sumber dari orang yang bukan ahlinya. Tugas semakin sukar. Amanah semakin berat. Azamnya ingin memperbaiki usahanya kali ini. Moga lebih tekun menuntut ilmu.

Selesai solat zohor, dia merehatkan diri sebentar, memanjakan diri di atas tilam yang empuk. Nota "Dyslipidemia" dipegang di tangan, Mindanya merencana tugas yang perlu diselesaikan pada hari itu. Petang nanti dia perlu keluar menghadiri smart circle, yang sudah lama tidak dijalankan. Pengisian tafsir Surah Al-Ahzab belum lagi dihadam, lagi pula hari ini gilirannya menyediakan makan malam untuk ahli rumahnya. "Ah, sempat, masa masih banyak". Dia berbaring walaupun dia tahu dia akan tertidur keletihan dek kerana puasa sunat hari Isnin pada hari itu. Dan matanya terlelap.

Rumah itu dituju. Mujurlah apa yang ingin dibuat selesai pada waktunya. Alhamdulillah. Kadang kala dia malu sendiri. Betapa dosanya tinggi menggunung. Tapi, Allah masih berinya peluang. Masih beri dia kekuatan padanya melakukan amal kebaikan. Betullah, kalaulah dosa kita diketahui orang ramai, kita tak mampu nak keluar rumah kerana malu. Sungguh. Allah itu Maha Pengampun. Sehingga banyak manapun dosa kita, luas lagi rahmat dan pengampunannya. Dia perbaharui niat. Moga dia peroleh kebaikan dalam hidupnya, amalannya diterima, sentiasa mendapat petunjuk. Syukur atas peringatan yang diberi melalui orang sekeliling.

Jam menunjukkan pukul 5. Halaqah itu bermula dengan Al-Fatihah pembuka majlis. Ucapan syukur pengerusi majlis. Dan mereka sepakat tilawah dan tadabbur Surah Hujurat. Dia mengiyakan sahaja permintaan adik-adik smart circlenya. Tahu mereka pasti ada sesuatu yang ingin dikongsi, walaupun tafsir surah itu acapkali sudah dibincangkan. Surah yang banyak peringatan tentang adab dan akhlak, menjaga pergaulan dengan ahli masyarakat. Realiti zaman sekarang, adab dan akhlak makin sirna dalam diri individu muslim. Sedangkan hakikatnya, Islam zaman dahulunya tersebar dengan kemurnian akhlak yang ditunjukkan. Sehingga musuh yang di dalam tawanan mengucap kalimah syahadah hanya selepas mendapat layanan yang baik oleh tentera muslim, melihat cara hidup dan peribadi yang unggul. Bertauhidkan Tuhan Yang Satu, Islam agama yang indah sekali.

Mereka teruskan lagi, Setiap pembentang menyampaikan isi-isi buah peringatan. Sungguh, majlis ilmu itu ibarat taman-taman syurga. Dirinya seolah hilang sebentar dari dunia luar. Dia senang dengan suasana begitu. Hingga akhirnya mereka tutupi dengan sesi taaruf, bersoalkan kegemaran masing-masing di kala musim lapang. Semuanya ingin mencelah, mengorek rahsia, merapatkan ukhuwah dalam mencari titik temu dan merai perbezaan. Alhamdulillah, hari itu dia pulang dengan melihat indah nian matahari terbenam di tepian Laut Iskandariah. Dalam kesibukan kota, jiwanya tenang. Hatinya membisik, "Aku ingin menulis lagi".



No comments:

Post a Comment