Friday, June 26, 2015

Growing up.

Alhamdulillah, masih diberi kesempatan untuk jalani ibadah puasa di bumi Mesir pada tahun ini. Kali yang terakhir ku kira. Moga Ramadan kali ini lebih baik dari yang sebelumnya.

Setelah 6 tahun berada di perantauan, hati tidaklah terlalu sayu teringat rumah. Tambahan, kali terakhir berada di sini, seolah setiap detik mahu dihargai. Namun, lain halnya dengan adik yang baru pertama kali berpuasa di asrama penuh. Homesick.

Mendengar luahan hatinya yang menjerit-jerit ingin pulang ke rumah, hanya pada hujung minggu, membuat aku rasa sayu. Katanya, bukanlah teruk sangat berbuka dan berpuasa di sekolah bersama rakan-rakan, tapi "aby cuma nak balik rumah sekejap".

Stress dengan jadual sekolah yang padat. Katanya penat dengan kerja sekolah yang banyak. Lagi ada aktiviti kurikulum tambahan. Malamnya diwajibkan bertarawih dan bertadarus, Masih perlu pergi 'kelas prep. Tidurnya selalu lewat dan bersahur sekadar minum 3 in 1 yang dibekal umi. Hatinya rindu masakan umi. Sehingga bila kukatakan, "Memanglah, cekodok umi pun takde yang dapat lawan". Bukan semata keenakan rasa, tapi air tangan ibu yang kami rasa sejak dari kecil. Mana mungkin dapat dilupa begitu sahaja. Pantas dia menyambut, membenarkan.

Tika mana menghubungi umi menanyakan perihal puasa di rumah, adik-adik juga begitu. Yang dulu gemar ke bazar ramadan untuk mendapatkan  juadah berbuka, kini " Entah, tak reti nak beli apa. Makan yang umi buat lagi sedap." Tarbiyyah yang dia pelajari setelah 2 tahun berpuasa di tempat orang.

Jawabku mudah sahaja. Inilah proses pembelajaran.

Benar. Yang dulu kulihat,  adik-daik masih enak bermain dan bersuka ria suatu masa dulu, kini berhempas pulas mengerah usaha menggapai cita-cita. Berusaha semampu yang mungkin. Niatnya satu, ingin membalas jasa umi dan abah. Ingin melihat wajah tersebut bangga dengan kejayaan yang dicapai, setelah membesarkan diri ini begitu sukar sekali, dengan perangai masing-masing yang berbagai kerenah.

Wahai kakak sulung, sila belajar sungguh-sungguh.

Kadang-kadang merindui peraturan dan jadual ketika di sekolah suatu ketika dulu.

Kini, diri perlu lebih kuat.

Perlu kuat melawan perkara negatif yang mendatang yang melalaikan diri.

Diri lebih memahami, tujuan hidup, maka mujahadah itu perlu. Bukan sekadar ilmu yang dilekat di dada, namun mesti diterjemah dalam anggota empat kerat.

Ramadan, izinkan aku mencari keberkatan di dalammu.


No comments:

Post a Comment