Monday, June 29, 2015

Akhlak Ramadan: Making progress.

Alhamdulillah, atas nikmatnya yang tak terhingga. Moga dijauhkan dari kekufuran nikmat.

__________________________________________________________

Matanya masih setia menatap skrin komputer riba itu. Jam sudah menunjukkan jam 11 malam, dikala kebiasaannya tubuhnya sudah berada di tempat pembaringan. Namun, malam itu jemarinya masih berlari di atas papan kekunci, menyelesaikan amanah yang berbaki.

Tiba-tibanya, telefon bimbitnya menyala, menandakan ada panggilan masuk. Sekilas, matanya menangkap nama si pemanggil, fikirannya ligat meneka perkara yang ingin disampaikan, penting barangkali. Sambil, mengangkat panggilan, sebelah tangan lagi meneruskan kerja di hadapannya.

Dia: Assalamualaikum wbt. Ada apa?
Beliau: Waalaikumussalam wbt. Sahabat, dengarlah ini, Ada benda saya nak cerita.
Dia: Ada apa ukhti?
Beliau: Tadi saya naik tram nak ke rumah kawan ni.
Dia: Masha Allah, hebatnya nak pergi belajar sama-sama ke?
Beliau: Apa pula. Ni hutang kena tidur rumah dia, yang tak selesai lagi. Dengar la, saya nak cerita ni.
Dia; Ok, saya dengar ni.
Beliau: Masa saya nak bayar dekat pak cik yang bagi tiket tram tu, dia tak nak terima duit saya. Tak tahu la kenapa, tapi dia buat isyarat jari yang tak nak tu.
Dia: Kenapa pula macam tu?
Beliau: Tak tahu la, Lepas tu saya cari duit syiling lain. Lepas tu saya terus bagi tak pandang muka dia pun. Buat macam protes macam tu. Masa turun pun saya terus turun, tak pandang pun dia.
Dia: Pak cik tu sengaja nak main-main kot.
Beliau: Yela, tapi ni kan bulan Ramadan, janganlah gurau macam ni, Apa saya nak buat ni? Saya dah rasa bersalah, Ye lah, tak sepatutnya saya buat macam tu. Sepatutnya saya kena jaga la akhlak saya kan. Dah la bulan puasa macam ni. Agak-agaknya pak cik tu terasa tak dengan saya?
Dia: (speechless). Takpelah, awak pun bukan sengaja pun kan.
Beliau: Lepas tu macam mana kita nak buat ya? Mesti dah susah nak jumpa nak minta maaf dengan pak cik tu lagi. Awak bagilah saya denda, cara nak tebus semula kesalahan. Cakap je apa-apa.
Dia: Hah? Saya yang nak kena bagi denda? Saya manalah reti nak denda orang.
Beliau: Saya telefon ni saya berharap pada awak tahu. Awak kena bagi juga denda. Takutlah bila pak cik tu tak maafkan saya.
Dia: Saya tak boleh nak fikirlah sekarang. Nanti saya whatsapp awak semula.
Beliau: Janji tau. Ni amanah.

Panggilan dimatikan. Nafasnya dihela. Badannya seolah mengeluh lemah.

Allah, pengajaran apa yang ingin diberitahu kepada dia? Terkadang, dia malu, dihadirkan dengan sahabat yang solehah sebegitu rupa, saling mengingatkan dia berbagai perkara, dalam keadaan dirinya yang begitu berdosa.

Peringatan seringkali hadir. Setiap kali itu juga, dia mengeluh dosa yang bertimbun. Benarlah, andai tidak ada ayat pemujuk kalamullah yang mengkhabarkan rahmat Allah tu lagi besar dari dosa yang dilakukan manusia, nescaya begitu ramai manusia yang berputus asa. Seolah penat bangkit untuk jatuh lagi, menapak perlahan mencari jalan menuju syurgaNya.

Dia teringat satu pepatah Arab,

حسنات الابرار سيئات المقربين
Tak dapat juga dia tafsirkan secara tepat, tapi intipati yang dia simpan kemas,

Perkara yang dianggap baik oleh orang yang berbuat baik, merupakan satu dosa untuk orang yang dekat dirinya pada Allah.

Indah sekali hati sensitif terhadap dosa sebegitu rupa.

Dia takut sekali andai hatinya keras, sukar untuk menangis dihadapanNya, merasa senang dengan perkara yang dilalaikan dan perkara-perkara dosa kecil seolah "tiada apa-apa" baginya.

Mengerling sekilas pada jam di penjuru skrin, dia menekan punat shut down. Menyedari diri perlu berehat untuk bangun jam 2.30 untuk bersahur. Sebahagian waktu juga perlu diperuntukkan untuk ibadat, mencari keberkatan waktu di sepertiga akhir malam.


Sebelum melelapkan mata, dia menyemak sekiranya masih ada mesej yang masuk di aplikasi Whatsapp. Matanya tertancap pada mesej dari sahabatnya itu.

Awak, janji dengan saya, sebut nama saya dalam doa awak. Semoga Allah ampunkan dosa saya. Dan orang tu reda dengan saya, Tak marah saya. Janji.

Hatinya menangis.

Ya Allah, peliharalah ukhuwah ini. Berkatilah persahabatan kami. Temukan kami dalam syurgaMu.
_________________________________________________________

Ramadan sudah memasuki fasa kedua. Semoga momentum Ramadan masih baik. Semoga ada keampunan untuk dirinya.



No comments:

Post a Comment