Saturday, April 27, 2013

anak perempuan

Alhamdulillah, hari ini selesai satu paper, untuk end of round (Orthopedic). Pertama kali periksa OSCE guna komputer, mendiagnosis x-ray bersenjatakan papan kekunci. Moga Allah beri keputusan yang terbaik.

Seperti biasa, saya akan menelefon umi dan abah saya pada pagi sebelum keluar rumah menduduki peperiksaan. Memohon doa, dengar suara mereka, ada kekuatan dan keyakinan.

Ada kelainan sedikit pada perbualan hari ini dengan abah. Pesanan biasa-biasa, tapi terkesan lebih hari ini. Kata-kata yang sama setiap kalinya, tapi ada bezanya kali ini.

Abah: Nanti nak pergi exam, pergi dengan siapa?
Saya: Kakak pergi seorang je la, housemates semua exam pukul 9. Kakak pukul 11.
Abah: Eh, tak bahaya ke pergi seorang-seorang?
Saya: In sha Allah, ok je, kakak jalan kaki, 10 minit dah sampai U. Siang, ramai orang.
Abah: Tapi, bahaya sekarang jalan seorang2...(macam tak puas hati lagi)

Saya tergamam pun ada. Sudah 4 tahun berada di bumi Iskandariah, seolah-olah abah pesan macam semalam saya baru tiba. Dari tahun 2, sejak berpindah keluar dari asrama mara, saya ke kelas seorang diri. Hampir setiap hari. Dan sememangnya, saya selalu bergerak seorang diri kerana jadual kelas dan komitmen yang tak sama dengan rakan-rakan. Dan abah berpesan seolah-olah dia tidak tahu.

Kerana saya tahu dia risaukan saya. Setiap kali. Walaupun umur sudah mencecah 22 tahun, tapi saya tetap anak kecilnya, yang didukung satu masa dulu. Saya dapat rasakan, ucapan "hati-hati, jaga diri elok-elok," bukan sekadar pesanan rutin seorang ayah, tapi kerana dia betul-betul maksudkannya.

Terdetik untuk mencoret di sini kerana melihat fenomena sekarang di mana anak-anak gadis selalu keluar malam, tanpa urusan yang betul-betul penting. Keluar makan dengan kawan-kawan. Ada juga berjalan seorang diri. Kalau di Mesir, ada sistem mushrif, tapi bukan semua yang menggunakannya. Lagi senang, bertawakal, dengan harapan in sha Allah selamat.

Umum mengetahui, kalau seorang isteri, nak keluar rumah, mesti dapatkan kebenaran suami dahulu. Tapi, kita mesti ingat juga, status bujang ini tidak bermakna boleh keluar sesuka hati, tanpa urusan. Sepatutnya, kena lebih pandai menjaga diri, memelihara maruah diri. Saya sendiri pernah ditegur oleh pak cik Arab, dalam tram kerana masih berada di luar rumah walaupun sudah lewat malam.(Masa itu, mushrif ada kat gerabak belakang). Memang betul pun, tak maniskan?

Post ini lebih sebagai peringatan untuk diri sendiri sebenarnya. Kadang-kadang kurangnya pengalaman kita tentang dunia ini, membuatkan kita tidak berfikir panjang kesan dari tindakan-tindakan kita. Dan kalau kita tak ambil berat pasal keselamatan diri kita sendiri, ingatlah kita kena jaga diri 'anak perempuan' ayah kita baik-baik.

2 comments:

  1. Betul. Ayah kita pun nasihatkan kita mcm ni. siap tanya ada musrif tak kalau naik train sesorang. (*memandangkan kita selalu pergi tmpat akak kita) Naluri ayah kannn. :)

    p/s: thirah kena cari 'musrif tetap' la mcm ni so that ayah thirah tak bimbang lagi. hehehe.

    ReplyDelete
  2. betul..naluri ayah kan..haha, bab mushrif tetap tu no komen..:)

    ReplyDelete