Monday, April 15, 2013

Oh! My Arabic!

Alhamdulillah, atas segala nikmat kurniaanNya..

Baru pulang dari Kelas Arab Fushah yang saya ambil sejak di tahun 2 berada di bumi Iskandariah ini. Seronok belajar, banyak perkara yang ustazah ajar, bukan sahaja bahasa itu sendiri tapi nasihat ustazah persis seorang ibu kepada kami selalu menjentik tangkai hati kami.

Ringkas beberapa perbualan yang terkesan di hati:

Situasi 1:

Kami dapat kerja rumah. Perlu buat karangan. Tajuknya kita boleh rujuk pada petikan yang kita belajar dalam kelas yang lepas.

Ustazah: Jangan tiru ayat bulat-bulat, fahamkan kemudian buat ayat sendiri.
Sahabat 1: Susahlah, kami tak mampu.
Ustazah: Karangan ini hanyalah kata-kata manusia. Kamu mampu tulis karangan yang lebih baik. Hanya al-Quran sahaja yang tidak dapat ditandingi. Tidak ada yang mampu membuat yang sebanding atau lebih baik darinya.
Kami: ............





Situasi 2:

Seorang sahabat datang lambat ke kelas kerana kuliah yang habis lambat ditambah pula dengan jarak yang jauh.

Sahabat 2: Ustazah, sekarang saya dalam round elektif, kelas saya jauh, dekat Mustafa Kamal.
Ustazah : Apa yang jauh, rumah ustazah lagi jauh, dekat Hannouville. Kamukan pemuda, mana kekuatan seorang pemuda?!!

Situasi 3.

Hari ini ustazah nak buat oral exam. Diberi tajuk dan semua orang kena bercakap dalam bahasa arab. Nampaknya kali ini, giliran saya dulu..

Saya: cakap-cakap sedikit.....(ooo, memanglah saya tak tahu nak cakap apa)
Ustazah: Belajar bahasa arab bukan sahaja membaca, memahami makna, belajar nahu tetapi juga bercakap. Kamu mesti bercakap dengan jelas, berterusan(tak tersekat-sekat) supaya dapat difahami. Mesti bercakap. Nanti suatu hari kamu nak jadi doktor, pasti perlu berkomunikasi dengan pesakit-pesakit.

Kadang-kadang malu dengan diri sendiri. Saya belajar bahasa arab dari saya sekolah rendah sedikit-sedikit, belajar juga dan ambil exam masa PMR dan SPM. Kemudian datang pula ke tanah arab ini, dan masuk kelas lagi. Tapi dibandingkan semua itu, sedikit sangat output saya. Ustazah selalu tegur sekiranya kami tidak menyiapkan kerja rumah, " Kamu bayar untuk masuk kelas ini. Sepatutnya kamu berusaha bersungguh-sungguh untuk belajar seperti mana kamu belajar medic. Kamu mesti ulangkaji, supaya tidak lupa. Ustazah tak rugi apa-apa, tapi kamu sendri macam mana?,"

Masa berbaki 2 tahun lebih sedikit. Semoga saya manfaatkan betul-betul masa di sini untuk mengutip mutiara-mutiara di celah-celah debu Mesir ini. Kerana mutiara terbaik itu berada di dasar yang paling jauh ke dalam, maka bukan sedikit pengorbanan yang diperlukan. Kagum juga dengan sahabat-sahabat yang jauh lagi sibuk, tapi masih semangat. Baru-baru ini, ada sahabat yang baru mendaftar untuk mulakan kelas. It's better late than never, right?



Esok, ada lagi kelas. Dan kena ulang oral exam itu. Moga saya diberi kelancaran lidah dan kekuatan akal.
Letih juga dengan sendiri yang kadang-kadang, selalu sangat berat mulut.

4 comments:

  1. aaaa kitorg la tuuu baru daftar.. bila fikir balik amende ntah yg buat tahun 4 baru nak semangat -.-
    tape2 masih ada masa! thirah amik dekat mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg korang punya group pun..tmpt yang sama la, kat misr turk tu..gud luck korg..sgt seronok belajar bahasa arab sebenarnya bila kita dah tepu dengan medical info..bagus la korang, rabbuna yusahhil..:)

      Delete
  2. yes!! better late than never. :)

    ReplyDelete
  3. trahh..kte la yg lmbt tu..huhu.. :(

    ReplyDelete