Saturday, August 22, 2015

Kelas Mengaji

Alhamdulillah, atas nikmat hidayah dan taufiq yang mneggerakkan tubuh badan ini untuk memanfaatkan baki waktu di Mesir ini sebaiknya. Terkadang punya perancangan, namun tidak mampu dijalankan tulang empat kerat. Ada kalanya, dia punya kekuatan, namun kesempitan waktu. Alhamdulillah, atas nikmat yang Allah kurniakan pada hari ini.

____________________________________________________________________________

Kakinya melangkah masuk ke perpustakaan. Matanya melilau memerhati penghuni ruang belajar itu. Masih tidak ramai orang. Hanya segelintir pelajar yang sedang dalam fatrah study leave tekun menatap buku. Mengerling jam di telefon pintanya, dia bermonolog sendiri, kelasnya habis awal hari itu. Terus, dia menuju ke tandas wanita untuk berwuduk bagi mempersiapkan diri untuk menunaikan solat zohor.

Selesai solat, dia keluar sebentar ingin mencari pengalas perut buat ganti makan tengahari. Sambil itu, dia cuba membelek keratan nota-nota. Moga ada yang lekat di minda. Tak lama kemudian, sahabatnya masuk, menempatkan diri di kerusi kosong sebelahnya. Seketika mereka berbicara, merencana masa depan. Ahh,  banyak sungguh perkara yang menjadi rahsia Allah. Mereka berdoa moga Allah mudahkan urusan keduanya, di akhir perbincangan itu.

Matanya sambung menatap notanya. Namun, hatinya tidak tenang. Tak pasti, apa yang meresahkan. Tanpa ditunggu, buku ditutup, mengemas begnya ingin berlalu pergi. "Mahu ke mana?". "Cari ubat untuk palpitation (degupan jantung yang boleh didengari)". Spontan menerbitkan rasa hati.

Dia tahu hari itu ada kelas mengaji di sebuah masjid yang diajar oleh seorang ustazah secara percuma. Hatinya berbolak balik ingin pergi atau tidak pagi itu, namun petang ini, serasa tidak kuat meneruskan ulangkaji pelajaran, jasadnya digagahkan untuk menapak ke taman syurga itu.

Dia disapa angin sejuk tika melangkah masuk ke ruangan solat utuk wanita. Telinga menangkap suara mereka yang mengulang hafalan sambil dibetulkan bacaan tajwid oleh sheikah yang mengajar. Menapak masuk, dirinya disapa wanita Arab itu. Mereka bersalaman, bertukar senyuman dan bertanya khabar.

Sambil menunggu giliran, dia cuba mengulang hafalan surah. Tujuannya bukan sekadar untuk tasmi' bacaan, tapi lebih untuk membetulkan bacaannya. Pastinya banyak lagi yang perlu diperbetul bila diajar oleh Sheikah Arab.

Dia duduk disalah satu bangku di situ. Mana-mana pelajar yang sedang berhadapan dengan guru tersebut, dia memasang telinga, cuba menangkap cara bacaan yang betul sebelum dirinya dipanggil. Dirinya berasa tenang, seolah lari sebentar dari dunia yang pelbagai mehnah.

Dia terpegun melihat halaqah kanak-kanak itu, Mereka sudah 2-3 juzuk dihafal, pada usia yang begitu muda. Comel sekali pasangan kembar yang sama-sama menghadiri kelas mengaji tersebut. Aduh, dia bertambah malu. Umurnya sudah menjangkau 24 tahun, namun berapa kerat sangat wahyu Ilahi itu dalam hatinya. Bacaannya masih belum kemas. Syariat Allah dalam kitab itu pun banyak lagi yang perlu dipelajari.

Barangkali melihat dia seorang diri, guru itu memanggilnya untuk duduk bersama di meja tersebut. Duduk lebih dekat, pastinya ada adab yang perlu dijaga, ada berkat yang diperoleh ada perkara yang boleh dipelajari. Yang dia sedari, gurunya itu rajin sekali menitip pesanan buat anak-anak muridnya.

Pertamanya, untuk halaqah kanak-kanak itu, gurunya mengajarkan bagaimana adab apabila bermimpi yang tidak baik. Diajar supaya melafazkan ucapan berlindung dari syaitan yang direjam, dan meludah (tanpa keluar air liur) sebanyak 3 kali ke kiri. Comel sungguh bila mana semua kanak-kanak itu cuba mendemostrasikan perbuatan tersebut.

Keduanya, guru ini menegur aurat salah seorang pelajarnya. Sungguh berhikmah sekali. Usai memperdengarkan bacaan, sebelum meminta diri, ustazah ini memintanya mendekat, katanya ingin menitipkan pesanan, tidak mahu dia yang berada di depan ini turut mendengar. Rupanya ustazah meminta pelajar tersebut menutupkan rambutnya lebih baik lagi. Dan mereka sambung berdiskusi tentang hijab, menggunakan ayat Quran dan sunnah nabi. Suasana yang harmoni. Kata ustazah lagi, "Aku tegur kerana sayang, kerana hak kau ada padaku".

Dan yang ketiga, tidak pasti, namun ustazah bertanya tentang anak perempuan kepada ibu muda yang ingin tasmi. Kurang dia fahami keseluruhan bicara, namun isinya mengingatkan tentang amanah seorang ibu kepada anak-anaknya.

Dan untuk dirinya, selesai satu surah, ustazah bertanya andai ingin sambung surah lain. Bukan dia tidak ingat surah yang lainnya, namun mengakui kelemahan tajwidnya. Bacaan tadi pun hampir setiap ayat bersangkut. Jauh lagi lancar si kembar cilik tadi dari dirinya. Pesan ustazah supaya mendengar bacaan sheikh sebelum dia mengundur diri. Siap ingin dihantar melalui Bluetooth lagi.

Banyak sungguh ganjaran yang Allah kurniakan untuk ustazah ini. 2 jam disini, hatinya tenang seketika. Cukup untuk mengumpul kekuatan sebelum berhadapan dengan perkara yang dia sendiri tidak tahu.

Hanya mampu berdoa semoga Allah beri yang terbaik dan redakan hatinya atas setiap ketentuan yang telah tertulis.

No comments:

Post a Comment