Tuesday, August 18, 2015

Syukur

Alhamdulillah, atas nikmatnya yang kita nampak dan tidak nampak. Yang zahir mahu pun yang batin. Yang kita mampu kira mahupun tidak.

________________________________________________________________________________

Dia teringat kembali pertemuan mereka itu. Hati-hati yang bertemu kerana mengharapkan keredaan Allah. Mereka tidak selalu bersua muka, bertentang mata, namun hati mereka selalu bertaut dalam doa-doa yang dipanjat ke hadrat Ilahi. Taman syurga itu selalu dirindui. Dan kali ini mereka berbicara tentang syukur.

Perkataan yang acap kali disebut, namun sukar sekali untuk dimanifestasikan. Yang sekadar meniti di bibir, tidak dirasa di hati, apatah lagi dibalas dengan tulang empat kerat. Serasa sudah memadai, namun ternyata jauh panggang dari api. Kerana itulah Yang Maha Besar memasukkan hambaNya kerana rahmat, bukan ibadah yang bertahun lamanya.

Dia suka sekali mempelajari bahasa Al-Quran. Seolah ingin disingkap segala rahsia, wahyu dari Ilahi. Penenang jiwa yang gundah gulana, pengubat hati yang berduka. Kata sahabatnya, andai Quran sekadar di baca terjemahannya ibarat menonton cerita di layar hitam putih. Namun, jika kita pelajari bahasa Arab bersamanya, seolah menikmati tayangan HD. Nah, besar sungguh perbezaannya. Dia berharap Allah rezekikan dia untuk mendapat nikmat tersebut.

Perkataan nikmat sungguh banyak kali disebut dalam Al-Quran. Ada yang membawa makna nikmat yang berkekalan, ada yang menempelak, menyatakan nikmat dunia yang hanya sementara. Ada pula mengungkapkan nikmat yang sedikit, di kala yang lain menyatakan nikmat yang banyak. Namun, semuanya disandarkan pada Allah Maha Mempunyai segala sesuatu, yang ada di langit dan di bumi.

Bila bicara tentang syukur, dia teringat kisah Saidina Umar dengan seorang sahabat yang sedang berdoa di hadapan Kaabah. Sahabat yang meminta semoga dia termasuk dalam golongan yang sedikit. Saidina Umat terkejut, lantas menanyakan hal tersebut. Lalu, diberitahu tentang ayat Allah yang menyatakan sedikit sekali golongan yang bersyukur.

Sebenarnya kita tidak mampu untuk mensyukuri semua nikmat Allah. Jika nikmat itu pun tidak dapat kita hitung, bagaimana mungkin untuk kita bersyukur dengan semua nikmat yang kita perolehi? Dan seharusnya kita bersyukur andai kita mengetahui hakikat itu, untuk kita menyatakan betapa lemahnya manusia yang bergantung pada Allah Yang Maha Esa.

Bicara  sahabatnya lagi, seharusnya bila kita bersyukur, kita akan lebih banyak menginfakkan diri ke jalan Allah. Mudah kata, bila kita berterima kasih kepada ibu kita, kita akan buat macam-macam untuk ibu kita itu. Seolah tidak terbalas segala jasa beliau membesarkan, mendidik dan macam-macam lagi.

Begitulah sikap yang ditunjukkan oleh junjungan Nabi Muhammad.  Baginda solat malam hingga bengkak kakinya. Bila ditanya Saidatina Aisyah, "Bukankah kamu sudah dijanjikan syurga? Mengapa masih bersusah payah mengerjakan solat malam sampai begini sekali? Jawab Rasullullah mudah, bukankah aku dalam golongan mereka yang bersyukur?. Sampai begitu sekali manifestasi kesyukuran baginda.

Semoga dia sentiasa menjadi hamba yang bersyukur. Orang bersyukur ni Allah janjikan  akan tambah lagi nikmat lagi. Semoga dengan nikmat yang Allah beri, akan mendekatkan lagi diri kita padaNya. Amin.

No comments:

Post a Comment