Wednesday, August 5, 2015

Jasad yang bakal pulang

Alhamdulillah atas kurniaNya yang tidak dapat dihitung. Yang nampak atau tersembunyi, dalam tidur mahupun jaga. Alhamdulillah hidayah dan taufiq dariNya.

_________________________________________________________________________

Tangannya gatal ingin menari di papan kekunci itu, namun fikirannya beku walau Timur Tengah sekarang dilanda "gelombang angin panas". Mungkin angin sepoi Laut Meditteranean di pinggir Iskandariah tempat dia menetap masih menghembus bayu, mendamai jiwa yang terkadang berkocak, sehebat ombak yang menghempas batuan diselaputi lumut. Dia menarik nafas.

Huruf pertama ditekan dan selanjutnya papan kekunci itu melagukan irama lagu yang hanya dia dengari.

Pagi itu dia membuka mata dengan mencerna jadual harinya yang tidaklah padat sangat, cuma ada beberapa hak yang dia perlu lunaskan. Walau bagaimanapun, dia ingatkan dirinya selalu, minda yang merancang mesti selari dengan tawakal di hati, meyakini perancangan Dia yang terbaik. Senyum, dia menyerahkan diri pada takdir.

Kelas hari itu bermula pukul 9. Dia bangun agak lewat, sementelah bersengkang mata menyiapkan Powerpoint presentation sebagai bahan untuk group discussion hari itu. Tugasan yang mulanya memberi tekanan kerana tidak semua ahli kumpulannya ingin bekerjasama. Namun, dipujuk hati, moga diberi kefahaman dan kelapangan jiwa menambah ilmu. Dan dia berjaya selesaikan.

Nak dijadikan cerita, dia tidak membawa komputer riba, Dan kata doktor resident, komputer jabatannya dicuri. Mujur Professor yang mengajarnya tidak memarahinya kerana kesalahan ini. Gurunya setia mengajar. Hendak dikata ralat kerana tidak present tajuknya, dia tidak pasti. Betul, bila hati sudah tawakal, jiwa kita tenang. Yang Allah rancang itu yang terbaik. Cuma dia malu bila serasa tidak dipenuhi adab berguru. Seolah tidak bersungguh menuntut ilmu.

Syarahan tengahari itu menceritakan tentang keadaan orang tua yang mudah jatuh, apa risikonya, komplikasi dan cara untuk mencegah. Tajuknya nampak ringkas, namun penerangan pensyarahnya buat dia kagum sendiri. Benar, seharusnya kita perlu ada sikap itqan (tekun). Apa yang kita buat hendaklah yang terbaik. Betapa pakar dalam bidang ini menjalankan kajian demi kajian untuk memastikan kualiti hidup orang-orang tua. Tidak memandang mereka sebagai orang yang tiada harapan, sebaliknya menyantuni dan menghargai golongan ini.

Petangnya dia menziarahi kawan seusrahnya. Sudah begitu lama hati-hati ini tidak bertemu, alhamdulillah Allah satukan dalam pertemuan yang walaupun sekejap, namun cukup mengubat rindu. Melihat si kecil yang baru melihat dunia selama sebulan lebih, hatinya damai. Bayi kecil yang tidak ada dosa itu menambat hati sesiapa sahaja yang menjatuhkan pandangan padanya. Menyoroti kisah melahirkan anak dan membesarkan mereka, membuat mereka menghargai pengorbanan dan kasih sayang seorang ibu.

Sebelumnya dia dan rakan seusrahnya mencari cenderahati untuk diberi pada si kecil itu. Sambil kaki mencari haluan kedai yang ingin dituju, bibir berbicara tentang haluan hidup. Sungguh, mereka sudah dewasa. Sedang melalui fasa yang seterusnya.

Bumi itu akan ditinggalkan. Tidak lama lagi. Dengan seisinya yang mendidik menjadi dia pada hari ini selama 6 tahun. Sedih. Takut dengan cabaran sebenar yang bakal bermula. Dan hati sudah merindui teman-teman yang mewarnai hidupnya di sini. Hatinya berdoa, moga mereka ditemukan lagi di syurga kelak.

Wahai jasad yang bakal pulang, carilah mutiara yang terdampar di dasar laut itu. Gunakan masa yang berbaki sebaik mungkin. Kerahkan tenagamu sekuat mungkin. Moga kau sentiasa dalam lindungan dan rahmat Ilahi.

No comments:

Post a Comment