Thursday, August 27, 2015

Pengharapan.

Alhamdulillah, masih tegar menarik nafas, menghirup udara musim luruh yang bakal menjengah. Masih mampu mengukir senyuman dan meneruskan kehidupan. Masih ada sisa kekuatan untuk terus bergerak.

______________________________________________________

Hatinya menangis lagi. Untuk kesekian kalinya, kelopak matanya basah. Dia sendiri tidak tahu kenapa jiwanya begitu rapuh. Letih barangkali, bila bibir tidak mempu meluah rasa,hanya tubir mata memecahkan isinya.

Dia mengulang baca pesanan yang dikirim adiknya di aplikasi Whatsapp yang baru dibuka selesai kuliah tengahari itu. Adiknya merintih sayu, memohon doa agar diberi kekuatan. Menyampaikan khabar ibu mereka yang tidak sihat. Sungguh, hatinya tak mampu menahan. Bilamana tubuh tua yang begitu banyak menabur jasa buat dirinya, ditimpa sakit. Dia tahu ibunya kuat. Andai diadu sakit, sakitnya bukan biasa.

Dia rasa lemah sekali. 3 bulan lagi dia hampir tamat pengajian dalam bidang perubatan, namun ilmu di dada serasa cetek sekali. Seolah tidak tersisa air sedikit pun. Otaknya memerah punca-punca yang berkaitan dengan penyakit yang dihadapi ibunya. Melajukan sel-sel neuron berfikir untuk memberi nasihat kepada ibunya. Berkali diulang supaya banyakkan berehat dan kurangkan membuat kerja berat. Namun ibu tua itu tidak betah berehat sahaja.

Dia bermuhasabah lagi. Kadang-kadang dia berputus asa sendiri. Banyak sungguh perkara yang berlaku kebelakangan ini. Hingga dia semput tidak sempat menarik nafas. Namun digagah diri melangkah walau terkadang tersungkur di belakang, dia cuba bangun menapak ke hadapan.

Lantas dia sedar, hidup ini perlukan jiwa yang besar. Tidak boleh mudah terasa hati dan berputus asa dengan cabaran yang datang. Jika selalu ambil hati terhadap apa yang berlaku, lambat laun hatinya yang tiada. Maka, tika itu, untuk apa lagi hidup ini?

Perlu diluruskan niat, melakukan segalanya untuk Allah. Andai pengharapan itu diletakkan pada manusia yang lemah, dia akan kecewa, berulang kali. Namun, jika hati yakin pada ketentuan dan perancangan Allah Yang Maha Esa, biar apa pun yang berlaku, hatinya akan tenang dan percaya yang Dia akan berikan yang terbaik.

Cinta Allah itu yang perlu dikejar. Tuhan itu Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Sentiasa mengasihi hambaNya. Lallu dia bertanya, sejauh manakah pula dia memberikan hatinya untuk Pencipta?

"Iman itu bukan angan-angan (khayalan) dan bermanis mulut. Akan tetapi iman itu sesuatu (keyakinan) yang mantap di dalam hati dan dibuktikan dengan amal."

No comments:

Post a Comment