Sunday, February 24, 2013

Sungai Nil...

Alhamdulillah, diberi kekuatan untuk menulis hari ini. Kekeringan idea, ditambah pula dengan jadual yang agak menekan saya belakangan ini, lama tidak meluah rasa.Tambahan, musim peperiksaan yang makin menghampiri, membuatkan masa agak terbatas. Kali ini, paksa diri untuk coret sedikit, lepas hati ini diisi dan diberi kekuatan.

Banyak yang saya dapat dalam perkongsian bersama-sama sahabat jumaat lalu. Lama tidak bersua muka, banyak kalam-kalam taujihat yang dilontarkan buat peringatan sahabat-sahabat dan lebih pada diri sendiri sebenarnya. Tapi, banyak input yang boleh diambil. Dan semalam, berkumpul bersama adik-beradik 'smart circle' saya, me'recharge' energy yang semakin 'low'.

Banyak yang ingin dikongsi. Cuma tertarik mengenai satu kisah. Tentang Saidina Umar yang menulis surat kepada Sungai Nil. Sungai itu tidak pernah kekeringan air, sehinggalah satu hari sungai tersebut kontang. Isi kandungan surat itu berbunyi:



Isi kandungannya berbunyi: “Dari hamba Allah, Amirul Mukminin kepada Nil Mesir. Segala puji buat Allah, selawat dan salam ke atas Rasulullah, jika engkau mengalir kerana kehendakmu semata-mata, maka janganlah engkau mengalir lagi, tetapi jika Allah SWT yang mengalirkanmu maka kami memohon kepada Allah agar mengalirkan kamu semula!”


Terkedu sebentar. Peringatan buat diri sendiri, untuk mencontohi sungai Nil. Kalaulah dalam dunia ini kita hidup kerana kehendak kita, maka kita bebas untuk buat apa-apa, dan bebas untuk TIDAK BUAT APA-APA. Tapi, kita ingat semula, apa tujuan kita hidup. Apa yang kita nak capai. Kemana sebenarnya arah tuju kita? Destinasi terakhir? Dan untuk perjalanan yang masih jauh, tidak tahu bila akhirnya, apa yang ada dipertengahan perjalanan, cukupkan bekalan kita?

Tidak mahu memanjangkan kalam, marilah kita terus bergerak. Walau sesukar manapun laluan itu, yakinlah memang Dia yang lebih mengetahui kenapa Dia letak kita disitu. Apa pun yang kita lakukan sekarang, teruskan berusaha. Dia Yang Maha Melihat, Dia sentiasa bersama kita.


Kalau apa yang engkau serukan kepada mereka (wahai Muhammad) sesuatu yang berfaedah yang mudah didapati, dan satu perjalanan yang sederhana (tidak begitu jauh), nescaya mereka (yang munafik itu) akan mengikutmu tetapi tempat yang hendak dituju itu jauh bagi mereka. Dan mereka akan bersumpah dengan nama Allah dengan berkata: "Kalau kami sanggup, tentulah kami akan pergi bersama kamu". (Dengan sumpah dusta itu) mereka membinasakan diri mereka sendiri, sedang Allah mengetahui bahawa sesungguhnya mereka itu orang-orang yang berdusta (tentang tidak sanggupnya mengikutmu). (At-Taubah: 42)






No comments:

Post a Comment