Tuesday, February 5, 2013

Risalah Nur dan Edirne

Alhamdulillah, telah selamat sampai ke bumi Alex setelah berjaulah selama hampir dua minggu ke bumi Turki. Mulanya saya tidak bercadang untuk ke luar Mesir untuk cuti winter kali ini, tapi Dia telah mnyediakan perancangan yang lebih baik untuk saya, banyak sangat yang saya dapat pada percutian kali ini, seolah-seolah tarbiyyah baru, 'special edition' yang Allah beri untuk saya.

Tak tahu bagaimana ingin meluahkan apa yang dirasa, setiap saat di sana sangat berharga, pengalaman yang tidak dapat saya perolehi di tempat lain. Semuanya, masya Allah, rakan-rakan jaulah yang Allah beri, saudara-saudara di Turki, tempat-tempat yang kami lawat memberi seribu satu makna.

Kenapa saya kata lain?Mmm, saat ini tangan saya berhenti menaip, namun bibir mengukir senyuman. Allah, manisnya saat itu..

Trip kami kali ini mengikut rombongan dibawah seliaan ustaz-ustaz, yang mana salah seorang ustaz merupakan abang kepada sahabat saya yang juga dalam trip ini.

Mula-mula kami melawat sekitar Istanbul dan Bursa..kemudian kami mengikut trip bersama sebuah syarikat di Turki yang mementingkan cara hidup Islami ke Edirne-singgah sahaja di Cannakale-Pamukkale-Konya, kemudian balik ke Istanbul..trip yang kedua itulah sangat memberi makna.

Awalnya kami ingin berjalan sendiri berdasarkan apa yang telah dirancang, tapi nampaknya perancangan Allah lebih baik, maka perjalanan kami berubah 100% dari apa yang dirancang.

Tidak mampu untuk mencatitkan semula detik-detik indah, tapi disini ingin mencoretkan pengajaran disebaik semua ini. Kalaulah saya mampu, ingin membukukan hari-hari di sana, tapi kali ini cukuplah sekadar cebisan-cebisan kenangan.

Banyak perkara yang saya belajar. Kalau di Istanbul, saya menelusuri kehebatan Sultan Mahmud al-Fateh, betapa hebatnya beliau sehingga mampu menakluk Kota Constantinople.

Hadis yang wajib hafal ..

"Konstantinopel (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja dan tenteranya adalah sebaik-baik tentera ... " (Hadis riwayat Imam Ahmad)


Alhamdulilah, saya berjaya menghabiskan buku tentang Sultan Al-Fateh, milik seorang sahabat, karya Abdul  Talib. Hebatnya seorang hamba apabila dia betul-betul mengamalkan ajaran Islam, sehingga mampu membenarkan satu hadis setelah beratus-ratus tahun berlalu.

Bukan setakat mengetahui sejarah dan tokoh-tokoh Islam, tapi menyedarkan saya sendiri betapa sangat kurang pengetahuan saya tentang agama Islam sendiri. Teringat kata-kata seorang ustaz, kata beliau, "Kalau saya tanya 10 orang, apa itu Islam, pasti jawapan yang keluar adalah berbeza-beza,". Muhasabah diri sendiri, apa jawapan kita?

Seawal malam pertama lagi di Istanbul, saya'diketuk' dengan perkara ini. Kami makan malam di sebuah pusat yang menjadi penyelidikan tentang Risalah Nur. Disini barulah saya tahu tentang seorang tokoh pemikir yang memperjuangkan Islam pada zaman Kamal Atartuk. Badiuzzaman Said Nursi. Agak asing pada saya awalnya. Namun masyarakat Turki yang masih kuat pegangan Islamnya, sangat mengkagumi tokoh tersebut. Kalau di Mesir, orang-orang Mesir mempunyai as-Syahid Imam Hasan al-Banna, tapi di Turki mereka ada Badiuzzaman Said Nursi. Said Nursi menulis banyak risalah sehingga menjadi koleksi yang dipanggil Risalah Nur. Tokoh yang sangat hebat, orang yang dipilih Allah untuk menjaga agama-Nya pada zamannya.Alhamdulilah, sempat mengikuti kuliah bersama Ustaz Nazrul membaca Risalah Ikhlas dan Ukhuwah (dari koleksi Risalah Nur). Sangat bermanfaat.

Lagi perkara yang saya ingin highlight. Kami pergi ke Kota Edirne. Edirne merupakan pusat kedua selepas Istanbul. Selepas pembukaan kota Constantinople, barulah pusat pemerintahan beralih ke Istanbul yang bermaksud kota Islam. Bandar Edirne merupakan bandar pertama yang berjaya dikuasai dalam usaha Sultan Fateh menawan kota tersebut. Ketika kami sampai, bandar ini sangat sejuk dan bersalji. Indah sangat pemandangan tatkala melawat masjid Selimiye yang dibina oleh arkitek Mimar Sinan. Masjid ini sangat cantik, memaparkan seni bina Islam. Diceritakan, Edirne dipilih sebagai tempat pembangunan masjid tersebut didasarkan mimpi Sultan Selim II. Di dalam mimpinya, Nabi Muhammad saw memerintah sultan untuk membangunkan sebuah masjid besar di Edirne, kota yang menurut mimpi itu dilindungi oleh Nabi Muhammad saw. 
Masjid Selimiye (Selimiye Camii) yang berlatarkan salji memutih..


Tugu Mimar Sinan (arkitek)  dan Masjid Selimiye

Satu lagi masjid yang sempat kami lawati di Edirne ialah Uc Serefeli Camii. Masjid ini dibina pada zaman pemerintahan Sultan Murat II. Tak banyak maklumat yang saya ingat, tapi masjid ini mempunyai 9 kubah. Satu lagi, ketika khatib membacakan khutbah, beliau akan memegang pedang.



Banyak sebenarnya yang ingin dikongsi. Untuk kali ini, mungkin sampai sini sahaja. Kalau sebelum ini nama Edirne pun tak pernah dengar, tapi kini banyak memori yang akan saya simpan sampai bila-bila. In  sha Allah akan mencoretkan memori lain pula di kota-kota lain yang sempat saya ziarahi di sini.

In sha Allah, ada rezeki, akan ke sana lagi..:)

No comments:

Post a Comment