Friday, July 24, 2015

Taqwa

Alhamdulillah, hari ini hari jumaat. Hari yang paling saya sukai sejak dari sekolah. Kalau masa sekolah rendah dulu, hari ni waktu sekolahnya pendek. Masuk asrama di Terengganu, hari jumaat hari tak sekolah. Tiada prep, tiada aktiviti khusus. Nikmat masa lapang. Dan Allah hadiahkan saya berada di Iskandariah, Mesir, hari jumaatlah satu-satu hari yang tiada kuliah. Hari lain semua ada kelas. Alhamdulillah. Mari kita banyakkan selawat pada penghulu segala hari ini.

Semalam juga cuti. Sempena Revolution Day. Kalau ikut sejarah, cuti ni sempena Revolusi masa zaman Raja Farouq. Ada pakatan nak jatuhkan sistem beraja zaman baginda. Tak tahu sangat sejarah, nama King Farouq pun tahu sebab ada taman kat hujung Alex ini.

Semalam berkesempatan hadiri kelas tafaqquh. Dan penceramah Ustaz Jamil tu antara ustaz favourite pelajar kat sini. Bicaranya santai, namun menyentuh hati. Isinya mungkin kadang-kadang macam lari dari topik, tapi pengajarannya banyak sekali boleh diambil.

Dan semalam ustaz bicara tentang taqwa. 

Tajuknya berkenaan pasca-Ramadan. Senang cerita, bagaimana kita nak tahu yang kita ni dah graduate dari madrasah Ramadan. Apa kayu ukurnya?

Kata ustaz kalau kita nak tahu, sepatutnya orang itu menjadi orang yang bertaqwa. Cliche bukan perkataan taqwa ni? Banyak kali disebut dalam Quran.

Taqwa ni datang dari perkataan و ق ي yang bermaksud pelihara atau jaga. Kata sumbernya jadi wiqoyah. Maksudnya orang yagn bertaqwa ni memelihara diri dari dosa, sering merasakan dirinya diperhatikan Allah. 

Dan buah takwa ni ada dua:

1) hubungannya baik dengan manusia. 

Bila hubungannya dengan Allah terjaga, hubungannya dengan manusia pun pasti baik. Contohnya boleh dilihat pada role model kita dalam Islam, baginda Rasulullah saw. Nak kata baiknya hubungan sahabat dengan baginda, seolah-olah setiap para sahabat yang berdamping dengannya merasakan bahawa dirinyalah yang paling disayangi baginda. Sebab itulah Islam boleh tersebar. Kebanyakkan orang yang mendengar berita buruk tentang Rasulullah, apabila berjumpa buat pertama kali, hatinya terpaut, terpesona dengan akhlak yang dipamerkan Rasulullah. Malah Allah sendiri yang memuji akhlak Rasulullah dalam al-Quran. Indahnya Islam sekiranya semua umat baginda cuba mencontohi akhlak baginda.

2) membuat kerja dengan bersungguh-sungguh/tekun.

Orang yang bertaqwa akan membuat kerja bersungguh-sungguh. Bila kita niatkan semua perkara yang kita ingin lakukan kerana Islam dan untuk kita dapatkan reda Allah, kita mesti buat yang terbaik. Ustaz bagi contoh sahabat-sahabat dan tokoh-tokoh terkemuka dalam Islam yang kita boleh contohi. Bagaimana mereka bersungguh melakukan sesuatu perkara dalam bidang masing-masing sehingga boleh menjadi yang terbaik dan terhebat. Panglima perang yang terbaik. Penakluk kota Constantinople. Begitu banyak kejayaan yang berjaya dicapai oleh umat Islam yang bertaqwa. 

Akhir sekali ustaz bezakan orang yang berperangai baik dan berakhlak. Kalau orang yang berperangai baik ni, membuat sesuatu kerana ilmu yang dia ada. Contohnya, bila nampak orang minta sedekah, patah balik nak bagi duit kerana teringatkan ganjaran yang Allah janjikan untuk orang yang selalu menginfakkan harta. Tapi, orang yang berakhlak ni, secara spontan/naturalnya setiap perbuatan/akhlak yang dipamerkan. Seolah tabiat begitu sebahagian dan sudah sebati dalam dirinya.

Dan ustaz ingatkan kita untuk berakhlak dengan akhlak yang baik. Jaga adab bila kita berbeza pendapat. Jaga ukhuwah. Zaman sekarang ini zaman fitnah. Mudah sangat kita nak bertengkar/memaki hamun di alam maya. Takut-takut kita tak dapat nak minta maaf dengan orang yang kita bertengkar tersebut hingga menyukarkan kita menghadapi sakaratul maut kelak. Nauzubillahi min lik. Moga Allah jauhkan.

Semoga terus istiqamah. Sebaik-baik amalan ialah yang sedikit tetapi berterusan. 


No comments:

Post a Comment