Thursday, July 16, 2015

29 Ramadan 1436H

Alhamdulillah atas semua nikmatnya. Masih menikmati saat-saat terakhir bulan Ramadan yang bakal meninggalkan kita tidak lama lagi.

Hari ini masih ada kelas. Cikgu siap pesan suruh baca topic "Thrombophilia" lagi. Kelas pukul 9. Sekarang dah pukul 8. Tak tahulah kejap lagi berapa kerat yang datang. Esok pun dah nak raya.

Jujurnya sekarang ni macam dah takde rasa dah. Bukan sebab terkenang esok tak dapat beraya dengan family atau pelbagai juadah raya yang biasa dijamah. Bukan juga sebab tak cuti lagi. Atau apa-apa alasan yang berkaitan.

Tapi, sebab ini Ramadan yang terakhir. Di bumi Mesir. Sayunya hati. Serasa cepat sangat 29 hari berlalu. Moga keluar dari bulan Ramadan ini dengan diampunkan dosa.

Yang pasti akan merindui kemeriahan Ramadan lebih-lebih di sini.

Pergi mana-mana akan nampak pak cik pegang tasbih. Terus ingatkan diri untuk banyakkan zikir.

Al-Quran dibaca di mana-mana. Jalan kaki pergi kuliah, intai orang dalam kereta tengah baca Quran. Pak cik yang bagi tiket dalam tram pun Al-Quran di tangan. Pesakit dalam wad pun, mesti ada Al-Quran dekat meja tepi katil. Malahan, doktor yang mengajar pun selit Al-Quran kecil dalam poket kemeja. Sungguh, hati rasa hidup.

Tarawih lagi lah. Doa qunut dia sangat sayu kalau betul-betul faham. Macam-macam imam minta doa. Dari doa harian biasa, untuk diri sendiri hinggalah keamanan negara dan kesejahteraan umat Islam di seluruh dunia.

Malamnya hidup. Kalau sepuluh malam terakhir, semua masjid berlumba-lumba membuat solat malam, tahajud beramai-ramai. Semua ini lambang kesatuan umat Islam bukan?

Maidah Rahman ada di mana-mana.Orang kaya jamu orang miskin makan untuk berbuka. Kalau petang nak berbuka masih ada kat luar, akan ada orang hulurkan kurma dan air untuk berbuka. Pernah dapat air karkadir percuma masa dalam perjalanan nak pergi rumah kawan untuk berbuka.

Paling suka kat sini, orang Arab ini suka berdoa. Apa-apa sahaja ucapan dari mulut dia ada doa untuk orang yang dilawan bercakap. Kalau kita bagitahu kita ini pelajar, didoakan supaya kita habis belajar, lulus cemerlang dapat jadi doktor yang bagus berbakti untuk ummah. Bila kita hulur duit syiling untuk sedeqah, didoakan supaya kita dipermudahkan urusan, diampunkan dosa dan macam-macam lagi. Kalau borak-borak tu cakap tak kahwin lagi, mak cik tu doakan supaya cepat-cepat kahwin. Bila tengok muka kita ni cuak nak tunggu giliran masa nak oral exam dengan doktor, pekerja hospital tu doa supaya berjaya, diberi ketenangan. Kadang-kadang sebaris ayat macam tu sangat menenangkan hati.

Ya Allah, sungguh aku ini hambaMu yang begitu banyak berdosa. Ampunkan dosa aku Ya Allah. Moga ketemu lagi Ramadan di tahun hadapan.


No comments:

Post a Comment