Friday, June 7, 2013

smart circle

Alhamdulillah, atas segala nikmat hari ini.

Hari ini lain sedikit dari yang sebelum. Semalam selesai exam round Community Medicine. Malamnya, kami adik-beradik berkumpul sama-sama, tidur bersama untuk bangun qiam bersama. Waktu subuh yang seawal jam 3 pagi, menuntut kekuatan yang bukan sedikit untuk bangun malam. Tapi, bila kita bersama, kekuatan sentiasa ada..

Selesai solat subuh, kami sama-sama sediakan sarapan. Ringkas, nasi lemak dan cucur udang, bersama air nescafe susu. Sudah dirancang dari awal, ada yang bawakan beras, udang, kacang, timun dan telur. Sama-sama memberi untuk menerima.



Seronok rasanya bergotong-royong di pagi yang hening itu. Jauh sebentar dari kesibukan pelajaran dan tanggungjawab masing-masing, kami punya dunia sendiri tatkala berkumpul. Bersama ibu dan adik-beradik yang disayangi, setiap saat sangat berharga.

Satu talam berkongsi makanan, kami bergurau senda, berhibur bersama. Sungguh indah perasaan bila ukhuwah itu terasa manisnya. Bila hati itu Allah tautkan.

Kenapa sayang?

Tidak perlu sebab untuk ungkapkan rasa itu. Cukuplah kehadiran mereka dalam hidup kita memberi seribu makna. Andai persahabatan itu ingin dihulur, bukan balasan yang dipinta.

Tidak pandai meluah rasa, hanya ingin berkongsi cerita. Semoga ukhwah itu Allah jaga hingga ke syurgaNya..

1 comment: