Friday, June 7, 2013

sc aku datang

Bukan sekadar tagline, tapi ungkapan itulah yang tercetus di benakku setiap kali tiba waktu itu.. Ya, aku begitu ingin menatap wajah mereka, setiap satunya. Kerana lama tidak berjumpa, kerana masing-masing sibuk dengan halnya, kerana hanya di SC itu kami bersemuka dan meluah rasa.

                Masih aku ingat pertemuan pertama, mengenali murabbi yang kami cinta. Betapa Allah menjadi saksi, hari itu, di situ dan bermula saat itu ukhuwah kami terbina. Mengenali mereka yang aku terima sebagai keluarga bukan perkara biasa tapi cukup besar dan bermakna. Maka aku pohon ‘Ya Allah, Kau peliharalah ikatan ini, kukuhkan kasih sayang ini, satukanlah hati-hati kami, thabatkan kami di jalan ini’.

                Andai ditanya apa yang istimewa, kami punya dunia sendiri tatkala kami bersama. Cuba mencari antara renggang masa, diusahakan juga ada semuanya. Dalam dunia itu, segala keserabutan minda dan jiwa seakan hilang menjauh seketika. Tak jemu menunggu, tak lelah mendengar, tak segan bertanya, sesekali berderai juga gelak dan tawa. Andai ditanya apa yang ‘bestnya’, cerita murabbi ‘part’ paling utama.

                Jarang sekali kedengaran suara, tapi kehadirannya cukup dinanti semua. Soalan biasa yang diaju padanya, ‘Ani, musyrif dah ada?’. Suryanie Noordin itulah orangnya.

                Amalina memang ‘busy’ sentiasa, sekarang TPah dulu setiausaha. Walau hanya untuk seketika, pasti muncul juga akhirnya.

                Selalunya dia paling awal tiba, ketua yang dedikasi Noornajihah orangnya. Komited bekerja ringan tangannya, kalau nak ‘qiam’ kami ke rumahnya.

                Ruzanna juga senyap orangnya, sekali berkata menyentuh jiwa. ‘Dessert’ selalunya pasti ada, senyap-senyap tapi ada bakat rupanya.

                 Suka berceloteh tiada lainnya, itulah dia Aqilah namanya. Membuat kami selalu tertawa, andai tiada sepi sahaja.

                Athirah pula macam SU lagaknya, bila mencatat memang sempurna. Nak tilawah kami tanya ‘muka surat berapa?’, diam-diam tapi berisi orangnya.

                Syeikhah Hafsah gelaran diberi, dialah yang paling kami segani. Sirah, tajwid, tafsir dan motivasi, pabila berkata menyentuh hati.

                Orangnya ceria sangat ‘supportive’, Liyana Bolhan nama diberi. Ayatnya ‘power’ cukup puitis, itulah dia ex-PKB.

                Sangat cakna isu semasa, cutinya terisi perkara berguna, rajin orangnya suka bertanya,Izyan Hanisah empunya nama.

                Coretan aku mengenai mereka mungkin tak seberapa, tapi cukup aku berkongsi sekadar sahaja. Pertemuan demi pertemuan, menjadikan aku semakin kenal akan keluarga ini. Dan setiap kali itu juga, banyak ilmu yang kami peroleh dari murabbi. Dan ada sahaja perkongsian daripada ahli-ahli yang lainnya, maklumlah semuanya mentor-mentor SC belaka. Tapi acap kali juga aku mungkin terlupa, medan ini bukan sekadar memberi dan menerima.    
Lantas aku teringat Allah berfirman dalam kitabNya ‘ Wahai orang-orang yang beriman, mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?’, (itu) sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan’. Terasa berat terpundak beban, menanggung ilmu yang dicurahkan tanpa amalan yang diterjemahkan.

Mari bersama muhasabah diri, andai benar apa yang dicita, menegakkan Islam di muka bumi, tapi sudah cukupkah memberi?. Mari bersama koreksi diri, andai penuh ilmu di dada, sebanyak mana amalan fardhi, seutuh mana iman di jiwa? Ingat tujuan diturunkan ke bumi, menjadi khalifah juga abdi, jalankan amanah sebagai daie, moga perjuangan sentiasa diredhai.

Bingkisan istimewa buat murabbi, pasti menanti dari tadi. Takkan aku lupa segala budi, mendidik kami tanpa henti. Dialah pemula ikatan kami, dia penyatu ukhwah kami, membimbing kami dan mengasihi,  memberi ilmu juga inspirasi. Adab sopannya memang tinggi, aku mencuba untuk mencontohi, kak Hasyimah nama diberi, murabbi kami penyejuk hati.

 Sedang aku mendengar pengisian yang diberi, aku membayangkan saat kelibat itu tiada lagi di hadapan mata. Pasti rindu kami dibuatnya. Dia bakal menamatkan pengajian tidak lama lagi, menyambung perjuangan di tanah air sendiri.. Berpisah bukan pilihan kami, perkara yang memang menyayat hati, berjauhan juga tidak sekali, memang itu takdir Ilahi, doakan kami tabah di sini,

Alhamdulillah, aku bersyukur kerana dipilih Allah menjadi sebahagian daripada mereka. Punya murabbi dan keluarga sendiri di sini. Bersyukur kerana dikurniakan insan-insan seperti mereka. Senyuman mereka penawar duka, bicara mereka pengubat rasa. Mungkin sahaja apa yang aku coretkan ada mengguris jiwa, tangan dihulur maaf dipinta.


Jangan dilupa pesan Nabi kita, ‘Jikalau seseorang itu mencintai saudaranya, maka hendaklah memberitahukan pada saudaranya itu bahawa ia mencintainya’. Maka dengarkan aku berbicara, aku sangat cinta kalian semua, moga bertemu di syurga sana, dengan izinNya.

nukilan: Nur Shaquerin Sahuddin 

No comments:

Post a Comment