Tuesday, June 11, 2013

forensic medicine


Alhamdulillah, hari ini diberi kelapangan waktu. Kalau rasa mencabar untuk uruskan masa di kala planner harian dipenuhi pelbagai aktiviti, ujian untuk memanfaatkan  masa lapang tidak kurang hebatnya. Mungkin kita mampu menjaga diri dari membuang masa tika sibuk, tapi anak Adam itu turut ditanya ke mana masa lapangnya dihabiskan.

Long Life Learner. Hidup ini memang satu pembelajaran. Dan pengalaman adalah guru yang terbaik mengajar erti kehidupan. Andai diuji, bukanlah dilihat bagaimana natijah dari ujian kita itu, tapi bagaimanakah diri kita menghadapi sesuatu. Dan manusia sering kali terleka.

Saya baru mula round baru, masih di minggu pertama. Forensic Medicine, cabang medik yang berbeza dari yang lainnya. Membayangkan cerita Crime (CSI), subhanallah, banyak lagi perkara yang perlu dikaji rupanya.

Hari ini lecture tajuk asphyxia. Menghuraikan bagaimana mangsa yang mati kerana tidak mendapat pernafasan yang cukup, bekalan oksigen yang terputus kerana pelbagai sebab. Dan pastinya, lebih menjurus kepada kaedah pembunuhan, bukan kematian secara semulajadi.

Dan practical selepas kelas pula, disambung dengan tajuk Sudden Death, atau kematian mengejut. Dan ini juga penting untuk bezakan antara kematian semulajadi atau ada unsur curiga.

Rasa tersentak bila doktor mulakan kelas dengan intro yang semua pun biasa dengar, tapi bukan semua 'simpan betul-betul'. Kata doktor: " Kita semua akan mati satu hari nanti. Yang bezanya adalah sebab kematian kita itu".

Tersentak sekejap. Dalam kehidupan ini, kadang-kadang kita terleka, kita lalui hidup seperti biasa tanpa kita ingat bahawa aku hidup hari ini, untuk mati suatu hari nanti. Hari yang tidak tahu bila. Yang tidak ketahui bagaimana. Yang kita takutkan iman kita tika itu. Muhasabah diri sendiri, sejauh mana kita bersedia? Kalau tarikh exam yang kita tahu pun kadang-kadang masih kita tangguh untuk belajar betul-betul, persiapan selalu di minit terakhir, kita yakinkah andai kita tahu bila saatnya, kita akan beramal seperti kita akan mati esok?
Manusia selalu leka, perlu diingat selalu.

Satu perkara lagi yang ingin dihighlight tentang prinsip seorang doktor yang mengajar kami tajuk Infanticide. Tentang pembunuhan kanak-kanak. Doktor memberi persoalan, kenapa kita perlu berusaha sungguh-sungguh untuk menuntut bela untuk bayi ini? Yang dibunuh oleh ibunya sendiri? Baru sahaja beberapa jam  keluar ke dunia, sudah diambil nyawanya, tiada siapa pun peduli, kenapa mesti kita tuntut juga keadilan nuntuk bayi yang tak ada kepentingan pun pada siapa-siapa?

Kata doktor: Kita tak tahu, mungkin di sisi Allah, bayi ini lebih mulia dari mana-mana VIP yang ada di dunia ini. Mungkin kedudukannya lebih tinggi dari kita, yang penuh dengan dosa. Dan apabila saya buat kerja saya bersungguh-sungguh, sekurang-kurangnya saya terlepas dari ditanya Allah tentang amanah saya di dunia ini. Tidak boleh hanya kerana bayi ini bukan orang yang dikenali, yang ditunggu sebab kematian, siapa yang membunuhnya, maka saya buat kerja saya sambil lewa. Sebagai orang yang berada dalam profession perubatan, kita harus professional, tidak membezakan darjat siapa pesakit kita. Dan kita buat kerja, kerana Dia melihat, bukan kerana ingin dilihat manusia.

Sungguh, setiap apa yang Allah jadikan itu, ada pengajarannya. Semoga kita dibuka mata hati, melihat kebesaranNya, menambah keimanan dan menguatkan akidah.


Ini makanan arab. Nasi yang dibalut dengan daun anggur, mahsyi  namanya kalau tak silap. Ustazah Suria, ustazah kelas arab kami yang sediakan untuk kami. Dan kami berempat berjaya habiskan semasa ustazah solat 10 minit. Selalu sangat kelaparan masa kelas arab..:)
Selamat pagi Iskandariah. Semoha hari ini lebih baik dari semalam, hari esok lebih baik dari hari ini..:)
Marilah kita buat kerja sungguh-sungguh. Tanam sifat ihsan...:)

No comments:

Post a Comment