Monday, December 17, 2012

satu permulaan..

Alhamdulillah, selesai sudah exam OSCE Internal Medicine semalam. Cuma di sini ingin berkongsi apa yang dipelajari semalam. Betullah, pelajaran itu bukan sekadar dalam dewan kuliah, clinical round atau study group, tapi bagiku ketika peperiksaan itu sendiri.

Semalam dapat cardiac patient.Bila tiba giliranku menjawab soalan:
Doc: Mention cardiac causes that can lead to jaundice.
Me: mm, cardiac cirrhosis?
Doc: yes, what else?
Me: ......(memang tak tahula, tak sangka pula tanya pasal jaundice)
Doc: What about artificial heart valve? They are not original. They have hard surface. When the blood pass through it, it can cause damage to red blood cell and cause haemolysis, which can lead to haemolytic jaundice. It is'n it?
Me: yes..

Alhamdulilah, tak dapat jawab soalan dengan baik pun, yang pasti ilmu yang diperoleh akan ingat sampai bila-bila. Dan masa tu, baru terfikir, untungnya kita yang ada jantung yang normal. Bayangkan orang yang sakit tu, sudahlah pakai artificial heart valve, tapi banyak pula complicationnya..Subhanallah, ciptaan manusia takkan dapat menandingi apa yang Allah ciptakan..tapi, berapa ramai manusia yang sedar?

Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan mampu menghitungkannya.Sungguh, Allah benar-benar Maha Pengampun, Maha Penyayang. (16:18)

Esok, MCQ pula..moga-moga Allah mudahkan urusanku dan sahabat-sahabat seperjuangan sekalian..
p/s: terima kasih pada semua yang mendoakan..:)

No comments:

Post a Comment