Monday, September 21, 2015

Kelas Radiology

Alhamdulillah, atas kehadiran orang-orang yang dikirimNya pada kita buat pengubat hati di kala rindu, pengingat diri di kala alpa, penenang di kala resah.

______________________________________________________________________________

Kelas Radiology hari ini dijadual pukul 8 pagi. Agak awal di kala kebiasaannya yang perlu hadir pukul 9. Sesampai di bangunan kuliah, pintu masih terkunci. Lantas, ditanya pada pekerja yang bertugas, ada kekeliruan rupanya. Makluman yang diperoleh, kelas sepatutnya bermula pukul 9. Aduh, dia mengeluh.

Kelas itu tidak sebosan seperti yang dicanang. Lumrah benda yang hitam putih mungkin pada zahirnya seolah tiada tarikan, tidak seindah wara-warni pelangi. Seolah kembali pada zaman sekolah pun ada, mengingat semula konsep yang dipelajari dalam subjek Fizik. Sungguh, banyak prinsip-prinsip yang memajukan bidang Radiology adalah hasil usaha pemahaman saintis tentang sains gunaan, bukan sains hidupan yang menjadi akar dalam bidang perubatan. Sehinggalah kita dapat mendiagnose banyak penyakit berdasarkan gambaran (imaging) melalui X-rays, CT scan, MRI dan banyak lagi pecahannya.

Dia tertarik dengan pesanan ringkas yang dititip profesornya pada hari tu ketika menerangkan konsep yang diaplikasikan dalam mesin besar MRI  (Magnetic Resonance Imaging).

Kata beliau, perkara itu berdasarkan komposisi air dalam badan kita yang terdiri dari molekul H2O. Makanya, dalam badan kita ada cas-cas ion yang sentiasa bergerak-gerak. Cas ini akan menjadi aktif seterusnya menyebabkan kita menjadi gembira bila kita bersama dengan orang yang kita sayang.

Kata guru itu lagi, kebahagiaan itu dari dalam badan kita sendiri, bukan persekitaran kita.

Justeru, bila kita bersama dengan orang yang kita sayang, kita gembira. Lalu, bagaimanakah untuk kita mencari kebahagiaan yang hakiki?

Pesan guru itu, hadirkanlah hati bersama Pencipta. Kuasa yang Maha Besar.

Noktah. Sila beramal.

Mood mencemburui mereka yang dipilih untuk menjadi tetamu Allah pada musim haji tahun ini. Semoga Allah sampaikan aku ke sana....

No comments:

Post a Comment