Monday, October 14, 2013

holiday in egypt?

Alhamdulillah, masih diizinkan untuk berada di ardul kinanah.Setelah banyak perkara yang berlaku, melibatkan politik mesir sehingga menjejaskan pengajian pelajar yang menuntut di bumi mesir, alhamdulillah, jodoh saya masih kuat di sini. semoga rakan-rakan yang lain dipermudahkan urusan dan diberikan kekuatan menghadapi ujian.

Tetap pulang ke mesir seperti dijadualkan, sudah 2 minggu berada di sini. Tak banyak yang dapat dilakukan, kelas masih belum bermula, cuma banyak 'merehat-rehatkan' diri sementara masih tidak disibukkan dengan jadual yang padat.Cuba memaksa diri membaca buku-buku sampingan, tak mengapalah beberapa helai pun memadai.

Sempat mengambil angin laut, menikmati keindahan Laut Mediterranean. Memang tak jemu dipandang, "Alex memang fotogenik"- quoted.

Dan setelah sekian lama, baru berpeluang untuk mandi laut. Seronok, bersantai dan berpiknik..:)

Piknik di Pantai Ma'mourah

Alhamdulillah, keadaan di sini baik-baik sahaja. Tak banyak yang berubah. Penduduknya masih meneruskan kehidupan seperti biasa. Dan sekarang kemeriahan Aidil Adha semakin terasa.:)

Beberapa ekor kambing yang di'kandang'kan di tepi jalan, menanti untuk dikorbankan pada Aidil Adha. Gambar ini diambil seminggu sebelum beraya dan sehari sebelum raya, ada unta pula :)
 Hari ini sudah 9 Zulhijjah, esok kali kelima beraya Aidil Adha di perantauan. Mengambil keberkatan Hari Arafah dan cuba beramal dengan hadis ini:

Daripada Abi Qatadah al-Ansari bahawa Rasulullah S.A.W telah ditanya mengenai puasa hari Arafah? Maka jawab Rasulullah S.A.W yang artinya: Dikaffarah (ampun dosa) setahun lalu dan setahun akan datang. (Hadis isnad sohih dikeluarkan oleh imam Muslim, Tarmizi, Ibnu Khuzaimah dan Baihaqi)

Nabi pun galakkan kita untuk banyak berdoa.


Dari ‘Amr bin Syu’aib dari ayahnya dari datuknya, Nabi SAW bersabda,
خَيْرُ الدُّعَاءِ دُعَاءُ يَوْمِ عَرَفَةَ
Sebaik-baik doa ialah doa yang dibaca pada hari Arafah dan sebaik-baik ucapan yang aku ucapkan serta nabi-nabi sebelumku ialah:
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ .

“Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah Yang Esa tiada sekutu bagi-Nya, bagi-Nya kerajaan dan bagi-Nya kepujian dan Dia berkuasa ke atas setiap sesuatu”. [HR. Tirmizi no. 3585. “Hasan”].

Tak banyak idea yang dapat dikeluarkan. Nampaknya, memang kalau bercuti, agak 'slow' sedikit. Memang nak istiqamah memang susah. Mengharap dapat menulis lebih baik selepas ini..

1 comment:

  1. In sha Allah jodoh saya juga masih kuat di Alex. Rindu utk bersua dengan kembar. :)

    ReplyDelete