Sunday, September 18, 2016

Setelah sekian lama..

Alhamdulillah, setelah sekian lama, hati tergerak untuk menulis lagi. Mencurah rasa hati, meluah beban diri, mencoret kisah diri agar suatu ketika nanti tersenyum sendiri mengimbau memori.
______________________________________________________________________
Hari Ahad, hari keempat cuti untuk minggu itu. Sengaja dia menghabiskan cuti sebelum menamatkan posting Surgical fasa housemanship itu. Sementelah cutinya masih tidak berusik, dan sahabat baiknya melangsungkan perkahwinan di selatan tanah air, dia cuba mencelah diri, lari dari kesibukan bekerja. Seronok sungguh mengenangkan pertemuan dengan sahabat yang jauh mata, dekat di hati, selalu dituturi dalam doa.

Pertemuan itu singkat sekali, namun seoalah mampu untuk mengecas kembali semangat yang hilang. Masing-masing sibuk untuk bercerita pengalaman setelah mula bekerja, aaahh, serasa baru semalam mereka tamat belajar, berseronok dan mengharung suka duka di tempat orang. Dan kini mereka tidak seperti dulu lagi, yang sekadar memenuhi tanggungjawab seorang pelajar. Tuntutan lebih berat. Mereka bermain dengan nyawa manusia. Kerja mesti cekap, mesti cepat dan mesti rajin belajar.

Mereka bermuhasabah lagi.

Ikhlas dalam bekerja rupanya sukar sekali. Kalau di pagi hari, sebelum matahari terbit, azam di hati sudah tersemat untuk membantu mereka yang sakit. Namun bila sampai di tengahari, ujiannya banyak sekali. Kerenah segenap lapisan manusia harus dihadapi. Setinggi-tinggi peringkat ketua hingga serendah gred pekerja dalam carta organisasi. Bahkan juga mereka yang sama pangkatnya. Atau orang diluar yang menuntut layanan kelas pertama.Kala itu diri letih, emosi turun, perut tidak diisi, mungkin sekadar menelan makian dan teguran manusia. Maka, ikhlas kamu di mana ketika itu?

Mereka berbicara lagi.

Menambah ilmu ketika bekerja. Diri seringkali bertanya, mampukah dia menjadi insan yang cemerlang dalam bidang yang diceburi? Serasa hal itu payah sekali. Setiap hari berusaha, memaksa diri belajar sebaiknya. Namun, entah mengapa seolah ada sahaja perkara baru yang perlu dipelajari lagi. Seolah dia menjadi si dungu setiap hari. Sehingga ada ketiak dia penat, ingin lari menjauh diri. Segera diingatkan kembali, andai masih ada guru yang tidak berputus asa memberi tunjuk ajar dan panduan, mengapa cepat benar ingin mengalah?

Banyak lagi yang ingin dinukilkan di sini. Di akhir pertemuan itu, mereka saling meminta maaf, berterima kasih dan memohon doa. Semoga urusan kehidupan masing-masing dipermudahkan. Semoga mereka terus kuat berbakti untuk ummah. Dan semoga mereka berjumpa lagi, dalam jalan yang sama.

No comments:

Post a Comment